Top

Woordenboek
elektrisch rijden

A
AC

ALTERNATING CURRENT
AC, Alternating Current, is de Engelse term voor wisselstroom. Dit is de vorm van elektriciteit zoals we die in huishoudens kennen. Met wisselstroom wordt doorgaans de vorm van elektriciteit (elektrische energie) bedoeld, zoals die via het elektriciteitsnet wordt geleverd aan woningen en andere gebouwen. Wisselstroom wordt gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen thuis en onderweg.

ACCELEREREN

Dit is het versnellen van het voertuig door gas te geven.

ACCU

BATTERIJ
Elektrische auto’s van Hyundai zijn voorzien van een accu. Dit wordt ook wel een batterij genoemd. Hierin wordt de energie opgeslagen die de elektromotor gebruikt om de auto te laten bewegen. Hyundai’s hebben een lithium-ion accu voor de aandrijving. Daarnaast is er nog een 12-voltbatterij aanwezig voor de diverse systemen aan boord, zoals onder meer de verlichting, radio, etc.

ACTIERADIUS

De actieradius van een auto geeft aan hoe ver je kunt rijden met een volle accu of batterij. Deze afstand wordt in kilometers uitgedrukt. Actieradius is afhankelijk van weer, rijstijl en gebruikersomstandigheden

B
BATTERIJ

ACCU
Elektrische auto’s van Hyundai zijn voorzien van een batterij. Dit wordt ook wel een accu genoemd. Hierin wordt de energie opgeslagen die de elektromotor gebruikt om de auto te laten bewegen. Hyundai’s hebben een lithium-ion batterij voor de aandrijving. Daarnaast is er nog een 12-voltbatterij aanwezig voor de diverse systemen aan boord, zoals onder meer de verlichting, radio, etc.

BEV

BATTERY ELECTRIC VEHICLE
BEV staat voor Battery Electric Vehicle. Deze auto wordt ook wel EV, Electric Vehicle, genoemd. Dit is, samen met de FCEV, de puurste vorm van elektrisch rijden. De auto is 100 procent schoon onderweg omdat er geen CO2 wordt uitgestoten. Hyundai’s BEV-auto’s zijn de Hyundai KONA Electric en de Hyundai IONIQ Electric.

BPM

BELASTING VAN PERSONENAUTO’S EN MOTORRIJWIELEN
BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Die betaal je wanneer je in Nederland een auto koopt. Deze belasting is gebaseerd op CO2-uitstoot. Omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, hoef je voor elektrische auto’s tot 2021 geen BPM te betalen.

BRANDSTOFCEL

FUEL CELL
Waterstofauto’s zijn uitgerust met een brandstofcel. Dit is waarom waterstofauto’s Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV) worden genoemd. In de brandstofcel wordt zuurstof, uit de buitenlucht, samengebracht met waterstof. Door een chemische reactie tussen deze twee gassen wordt er elektriciteit opgewekt. Deze elektriciteit wordt gebruikt om de elektromotor aan te drijven. Het enige wat daarbij vrijkomt is water(damp). Hyundai’s FCEV-auto is de Hyundai NEXO.

C
CHADEMO-STEKKER

De Chademo-stekker is een type laadstekker voor elektrische auto’s die in Japan is ontwikkeld en alleen werkt met gelijkstroom. Chademo is niet de standaardstekker die wordt gebruikt op laadstations.

COMBO-STEKKER

Het Combined Charging System is een stekkeraansluiting waarmee is te snelladen door middel van gelijkstroom. De CCS Combo 2 is in Europa de standaard voor snelladen, waarmee een elektrische auto in korte tijd is bij te laden.

CO2(-UITSTOOT)

CO2 staat voor koolstofdioxide en komt vrij bij de verbranding van bepaalde stoffen. Het bestaat uit één koolstofatoom (C)en twee zuurstofatomen (O). Een brandstofmotor (benzine en diesel) stoot daarom CO2 uit. CO2 is van nature aanwezig in de atmosfeer, maar door menselijke activiteiten is de hoeveelheid CO2 inmiddels extreem toegenomen. Dit is schadelijk voor het milieu. Reden genoeg dus om onze CO2-uitstoot snel flink omlaag te brengen. Elektrische auto’s stoten geen CO2 uit en dragen daarom bij aan de verlaging hiervan. Reden genoeg om een elektrische auto te rijden.

D
DC

DIRECT CURRENT
DC, Direct Current, wordt ook wel gelijkstroom genoemd en is een elektrische stroom met constante stroomrichting. Batterijen, brandstofcellen en zonnepanelen werken op gelijkstroom.

DECELEREREN

Dit is het vertragen van het voertuig door bijvoorbeeld gas loslaten en/of afremmen door het rempedaal in te drukken.

E
ELEKTRISCHE AUTO

Een elektrische auto is een auto die is voorzien van een elektromotor voor de aandrijving. Er zijn twee typen elektrische auto’s:


  • met stekker, zoals een Electric Vehicle (EV) of een Plug-in Hybrid Vehicle
  • zonder stekker, zoals een Hybrid Electric Vehicle (HEV) of een waterstofauto (Fuel Cell Electric Vehicle)

Meer weten over de verschillen tussen deze auto’s?

EMISSIE

Dit zijn de luchtverontreinigende stoffen die bij de verbranding van fossiele brandstoffen in de motor vrijkomen via de uitlaat. Bij een volledig elektrische auto (BEV) of een waterstofauto (FCEV) is er geen sprake van verbranding van fossiele brandstoffen, dus is er ook geen uitstoot of emissie.

EV

ELECTRIC VEHICLE
EV staat voor Electric Vehicle. Deze auto wordt ook wel BEV, Battery Electric Vehicle, genoemd. Dit is, samen met de FCEV, de puurste vorm van elektrisch rijden. De auto is 100 procent schoon onderweg omdat er geen CO2 wordt uitgestoten. Hyundai’s EV-auto’s zijn de Hyundai KONA Electric en de Hyundai IONIQ Electric.

F
FCEV

FUEL CELL ELECTRIC VEHICLE
FCEV staat voor Fuel Cell (Electric) Vehicle. Dit is een waterstofauto. Net als een EV/BEV is een FCEV 100 procent schoon onderweg omdat er geen CO2 wordt uitgestoten. Een brandstofcel (fuel cell) zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit. Die drijft de elektromotor aan. Opladen van een FCEV is niet nodig, waterstof tanken wel. En de uitstoot? Alleen water. Hyundai’s FCEV-auto is de Hyundai NEXO.

G
GELIJKSTROOM

DIRECT CURRENT, DC
Gelijkstroom wordt ook wel Direct Current genoemd en is een elektrische stroom met constante stroomrichting. Batterijen, brandstofcellen en zonnepanelen werken op gelijkstroom.

H
HEV

HYBRID ELECTRIC VEHICLE
HEV staat voor Hybride Electrical Vehicle. Dit is een voertuig dat door een combinatie van twee krachtbronnen aangedreven wordt: een elektromotor en een benzinemotor. De auto rijdt afhankelijk van de omstandigheden op alleen de verbrandingsmotor, alleen de elektromotor of op een combinatie van beide. De batterij wordt opgeladen als je afremt op de motor (afremmen door het gaspedaal los te laten) of als je remt. Hyundai’s HEV-auto is de Hyundai IONIQ Hybrid.

HOSTING

Met deze optie heb je geen omkijken meer naar de administratie van al jouw oplaadtransacties. Je transacties ontvang je allemaal keurig op één rekening. Het maakt niet uit bij welk oplaadstation je jouw elektrische Hyundai oplaadt. Alle oplaadtransacties worden netjes inzichtelijk gemaakt en automatisch verrekend met de juiste partij, bijvoorbeeld met je werkgever. Ook wanneer je jouw elektrische Hyundai thuis oplaadt en gebruikmaakt van thuisstroom. Wist je dat je al een hosting-pakket hebt voor maar € 7,20 per maand? Bekijk meer informatie over hosting.

K
KILOWATT

kW
Dit is de eenheid waarin het vermogen van de (elektrische) energie wordt uitgedrukt. De snelheid (vermogen) waarmee een laadpaal laadt wordt uitgedrukt in kW.

KILOWATTUUR

kWh
Dit is de eenheid waarin de hoeveelheid elektrische energie wordt uitgedrukt. Dit is het best te vergelijken met het aantal liters inhoud van je brandstoftank. De grote van de batterij en het verbruik worden weergeven in kWh.

L
LAADPAKKET

Een laadpakket bevat verschillende elementen die nodig zijn voor het opladen van je auto. Hier zit bijvoorbeeld de installatie van een laadpaal in. Of een laadpas om onderweg te kunnen opladen. Wanneer je een elektrische Hyundai hebt uitgezocht, kun je met je Hyundai-dealer de verschillende laadpakketten bespreken om zo te bekijken welke het best bij jou past. Bekijk meer informatie over de Hyundai Laadpakketten.

LAADKABEL

Dit is de kabel die je nodig hebt om je elektrische auto te verbinden met een oplaadpunt. Door de laadkabel aan de ene kant in de auto te steken en aan de andere kant in het oplaadpunt, laad je de elektrische auto op.

LAADMETHODES

Je hebt twee verschillende laadmethodes bij de elektrische auto’s van Hyundai. Normaal laden (AC) en snelladen (DC). Bekijk hier de verschillen tussen deze vormen van opladen.

LAADPAAL

Een laadpaal is een laadvoorziening waaraan je je elektrische auto kunt opladen. Er zijn drie verschillende laadmogelijkheden: via een privélaadpaal (bij jou thuis), een publieke laadpaal (deze vind je bijvoorbeeld langs de snelweg, bij hotels, wegrestaurants, tankstations, je werk, etc.) en via een snellaadpaal (deze vind je meestal langs de snelweg). Voor een privélaadpaal heb je een Hyundai Laadpakket nodig. De Hyundai-dealer kan je hierbij helpen. Voor alle publieke laadpunten heb je een laadpas of app op je smartphone nodig. Deze kun je aanvragen via de aanbieder van de laadpaalvoorziening.

LAADPAS

Wanneer je een elektrische auto wilt opladen bij een publiek oplaadpunt, heb je een laadpas nodig. Er zijn meerdere aanbieders van laadpassen en verschillende abonnementen die hierbij passen. Heb je een laadpaal op je werk die je wilt gebruiken? Neem contact op met je werkgever en vraag naar de mogelijkheden. Wil je een laadpas waarmee je kunt opladen bij tientallen laadstations in Nederland? Klik hier.

LAADTIJD

Dit is de tijd die nodig is om de accu van je elektrische auto op te laden. De laadtijd in de specificaties van elektrische auto’s is altijd gebaseerd op de laadtijd van 0 tot 100 procent. Omdat je de batterij meestal niet geheel leegrijdt, duurt het laden in de praktijk meestal korter. Bij snelladen van de batterij kun je na een paar minuten laden weer tientallen kilometers ver rijden.

LADEN, 1-FASE LADEN

Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V-aansluiting en heeft een standaardvermogen van 16 ampère, 16A. In geval van een 16A-aansluiting is het maximale laadvermogen 3,7 kW. Elke meterkast beschikt minimaal over een 1-fase-aansluiting. Afhankelijk van de meterkastaansluiting en de voertuigspecificatie is laden tot maximaal 32A (7,4 kW) mogelijk. Voor de Hyundai IONIQ Electric is 6,6 kW mogelijk, voor de Hyundai KONA 7,2 kW.

LADEN, 3-FASE LADEN

Een 3-fase laadstation maakt gebruik krachtstroom (3x230V) en heeft een standaardvermogen van 3x16A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting i je meterkast beschikt, dan kun je in de meeste gevallen tegen een kleine vergoeding een uitbreiding bij je netbeheerder aanvragen.

LOADBALANCING

Met deze functie laad je je elektrische auto op hoog vermogen op, zonder dat de elektriciteitsaansluiting overbelast wordt. Met Loadbalancing wordt de beschikbare stroomcapaciteit van jouw huisaansluiting optimaal verdeeld. Wist je dat je loadbalancing bij Hyundai kunt regelen? Loadbalancing is namelijk verkrijgbaar in combinatie met het Hyundai Laadpakket All-Inclusive en het Hyundai Laadpakket Basis.

LITHIUM-ION BATTERIJ

Het type oplaadbare batterij dat het meest wordt gebruikt in elektrische auto's. De voordelen van een Li-ion batterij:


  • hoge energiedichtheid
  • lange levensduur
  • geringe zelfontlading
  • eenvoudig in gebruik
  • geen geheugeneffect
M
MIA

MILIEU INVESTERINGSAFTREK
Een subsidie voor ondernemers op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Bedrijven kunnen via de MIA voordelig investeren in elektrische voertuigen of een oplaadpunt. Met de MIA kunnen ondernemers profiteren van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.

P
PHEV

PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLE
PHEV staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle, een voertuig dat door een combinatie van twee krachtbronnen aangedreven wordt: een elektromotor en een benzinemotor. Plug-in betekent dat de batterij, in tegensteling tot een hybrideauto, oplaadbaar is. Een plug-in hybrideauto is het beste van twee werelden: volledig elektrisch rijden en een laag brandstofverbruik. Tijdens afremmen laadt de accu op. Hyundai’s PHEV-auto is de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid.

PRIVATE LEASE

Dit is het leasen van een auto door particulieren. Bij Hyundai kun je ook elektrische auto’s leasen. Zo betaal je een vast bedrag per maand zonder investeringen vooraf en heb je geen omkijken meer naar onderhoud, reparaties, banden, wegenbelasting en verzekering. Bekijk meer informatie over Hyundai Private Lease.

PUBLIEK LAADPUNT

ONDERWEG OPLADEN
Dit is een openbaar laadpunt waar je een elektrische auto kunt opladen. Dit kan op je werk zijn, maar ook in een woonwijk of langs de snelweg. Denk ook aan parkeergarages en de parkeergelegenheid bij pretparken, hotels en restaurants.

R
RANGE ANXIETY

ACTIERADIUSANGST
Dit is de angst om je volgende bestemming of laadpunt niet te kunnen halen met de nog in de batterij aanwezige energie. Range Anxiety is echter nergens voor nodig. Er zijn in Nederland inmiddels duizenden laadpunten en ook binnen Europa zijn er genoeg mogelijkheden. Wil je weten waar een laadpaal bij jou in de buurt is? Kijk op www.laadpalen.nl

REGENEREERBARE ENERGIE

Dit is het terugwinnen en opslaan van energie.

REGENERATIEF REMMEN

Dit is het terugwinnen en opslaan van de energie die vrijkomt bij afremmen. Wanneer je in een elektrische Hyundai rijdt, gebruik je vooral één pedaal: de rechter. Daarmee maak je snelheid. Haal je je voet van dit pedaal af, dan remt de auto af. Daarmee wek je energie op.

S
SNELLADEN

Door snelladen kun je de accu van een elektrische auto tot 80 procent opladen in een korte periode. Snelladen kun je doen op een van de vele snellaadstations in Nederland.

STEKKER, CHADEMO

De Chademo-stekker is een type laadstekker voor elektrische auto’s die in Japan is ontwikkeld en alleen werkt met gelijkstroom. Chademo is niet de standaardstekker die wordt gebruikt op laadstations.

STEKKER, COMBO

Het Combined Charging System is een stekkeraansluiting waarmee is te snelladen door middel van gelijkstroom. De CCS Combo 2 is in Europa de standaard voor snelladen, waarmee een elektrische auto in korte tijd is bij te laden..

STEKKER, TYPE 2(MENNEKES)

Een Type 2-stekker is de standaardaansluiting binnen Europa voor AC laden. Alle Hyundai EV- en PHEV-modellen zijn uitgevoerd met dit type stekker.

V
VAMIL

WILLEKEURIGE AFSCHRIJVING MILIEU-INVESTERINGEN
Met de VAMIL kunnen ondernemers een investering op een willekeurig moment afschrijven. De VAMIL biedt de mogelijkheid om een deel van de investeringskosten op een laadpunt (let op: niet op een elektrisch voertuig) via een door de ondernemer te bepalen tijdstip af te schrijven.

W
WATERSTOF

Waterstof is de meest voorkomende materie op de wereld. En omdat er zo veel van is, kan waterstof overal gemaakt worden. Via een brandstofcel (fuel cell) worden waterstof en zuurstof samengebracht. Door de reactie van waterstof en zuurstof ontstaat elektriciteit voor de aandrijving van de auto.

WALLBOX

Dit is de laadvoorziening voor bij jou thuis. Een Wallbox zit in verschillende laadpakketten van Hyundai en ook de installatie is meestal inbegrepen. Je kunt bij de Wallbox kiezen voor een wandmodel of een paalmodel. Bekijk meer over de Hyundai Laadpakketten.

WELL-TO-WHEEL

Well-to-wheel betekent dat zowel de emissies die door het voertuig zelf worden uitgestoten tijdens het gebruik ervan als de emissies die vrijkomen tijdens de winning, raffinage en het transport van de brandstof of elektriciteit worden meegerekend.

WISSELSTROOM

ALTERNATING CURRENT, AC
Met wisselstroom wordt doorgaans de vorm van elektriciteit (elektrische energie) bedoeld zoals die via het elektriciteitsnet wordt geleverd aan woningen en andere gebouwen. Wisselstroom wordt gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen. In het Engels wordt de term alternating current gebruikt, afgekort AC. Wisselstroom is een elektrische stroom met periodiek wisselende stroomrichting. Wisselstroom is de tegenhanger van gelijkstroom.

Z
ZERO EMISSIE

Omdat een elektrische auto geen uitlaat heeft en geen schadelijke stoffen uitstoot, wordt er ook wel gezegd dat een elektrische auto zero emissie heeft, oftewel geen uitstoot.

Wat wil je weten over elektrisch rijden?

Over elektrisch rijden valt enorm veel te vertellen. Om je wegwijs te maken in de wereld van groene mobiliteit, hebben wij de belangrijkste informatie over elektrisch rijden voor je op een rijtje gezet. Klik hieronder op het thema van jouw keuze.