Deze website van Hyundai gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en deze verbeteren.
Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij je relevante advertenties tonen. Door verder gebruik van deze website ga je hiermee akkoord.

Meer informatie
Accepteer

HYUNDAI NEXO

De nieuwste generatie waterstofauto van Hyundai

  • Actieradius van 665 km (WLTP)
  • Rijdt op waterstof dus emissievrij
  • Binnen vijf minuten een volle tank
  • 4% bijtelling voor zakelijke rijders
Nu Bestellen
A 4%Bijtelling
Hyundai NEXO v.a. € 69.995,- Klik hier voor meer informatie.

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom de nieuwe Hyundai NEXO? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Bestel jouw Hyundai NEXO

Hoewel de Hyundai NEXO nog niet in de showroom staat, kun je hem al wel bestellen. Vul je gegevens in, dan neemt de dealer zo snel mogelijk contact op.

Nu bestellen

Maak kennis met
de waterstofauto van Hyundai

De elektrisch aangedreven SUV Hyundai NEXO met brandstofcel kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle tank waterstof. Bovendien is de NEXO geheel emissievrij. Dat betekent dat er tijdens het rijden geen schadelijke stoffen (CO2) vrijkomen. Het enige wat de NEXO uitstoot is … water!

Het doel van Hyundai is om in 2020 marktleider te zijn op het gebied van brandstofcelauto’s die hun energie uit waterstof halen. Op elk vlak spannen we ons in om waterstoftechnologie te promoten. Zo zetten we samen met andere automerken en bedrijven de komende vijf jaar onze schouders onder de snelle realisatie van waterstofgerelateerde producten. Want het is onze ambitie om uit te groeien tot het duurzaamste automerk ter wereld.

Hyundai NEXO

Rijden op waterstof: het kan, het is schoon én het is de toekomst. Hyundai investeert daarom al jaren in het ontwikkelen van auto's die op waterstof kunnen rijden, voorzien van een brandstofcel die waterstof omzet in energie voor de elektromotor. En er komt alleen water vrij als emissie. Dus geen kooldioxyde, geen smog en geen roet. Het doel van Hyundai is om in 2020 marktleider te zijn op het gebied van brandstofcelauto's die hun energie uit waterstof halen. Met de emissievrije NEXO – de opvolger van de Hyundai ix35 FCEV – laat Hyundai zien dat het menens is.

specificaties Nexo

De ontwerpers van de Hyundai NEXO hebben de waterstofauto zeer slim vormgegeven. Dat leverde behalve een flinke gewichtsbesparing ook een riante interieurruimte op.

Lengte 4671 mm
Breedte 1860 mm
Hoogte 1630 mm
Wielbasis 2789 mm
Vermogen 135 kW
95 kW 40 kW

* Alle bovengenoemde specificaties en technologieën van Hyundai NEXO kunnen per markt verschillen

Gericht op efficiency.
Ontworpen voor schoonheid

De sensuele lijnen geven de ranke Hyundai NEXO een uitgebalanceerde, gestroomlijnde uitstraling.

Hyundai NEXO - de waterstofauto van Hyundai

Unieke lichtsignatuur

De licht gebogen dagrijverlichting strekt zich uit over de volle breedte van de Hyundai NEXO.
Dit geeft de auto een unieke lichtsignatuur.

Cascade-grille

Hyundai’s kenmerkende Cascade-grille is opnieuw vormgegeven om perfect te passen in het design van de Hyundai NEXO, met zijn samengestelde verlichting en dubbele koplampen.

Geïnspireerd door de natuur

De elegante vormgeving van Hyundai NEXO kenmerkt zich van opzij door de golvende lijn van de zijruiten. Het optisch zwevende dak geeft de NEXO een gestroomlijnde look, vloeiend als water – de enige emissie van de NEXO.

Pure vorm

Hyundai’s designteam heeft de Hyundai NEXO prachtig, aerodynamisch vormgegeven. De NEXO onderscheidt zich met zijn harmonieuze, uitgebalanceerde vorm die ieders aandacht trekt.

Voortreffelijk comfort en
naadloze connectiviteit

Moderne technologie harmonieert met het puristische interieurdesign van de Hyundai NEXO. De nieuwe 12,3-inchdisplay is ergonomisch in het dashboard gepositioneerd voor optimale leesbaarheid. Daarmee zorgt het dashboard voor een intelligente rijomgeving en een aangename sfeer.

Apple CarPlayTM is een geregistreerd handelsmerk van Apple Inc.

Op het grote scherm

Het brede 12,3-inchscherm geeft niet alleen de navigatie weer, maar ook informatie over het energieverbruik, het infotainment en de instellingen van de klimaatregeling. Het scherm heeft een dubbele displayfunctie, zodat je twee schermen tegelijk kunt raadplegen. Het navigatiesysteem is compatible met Apple Car PlayTM, zodat je de mobiele telefoon met het systeem kunt verbinden en muziek en telefoon- en app-functies op het grote scherm weergeven.

Comfort en controle, onder handbereik

In de middenconsole is alles wat je nodig hebt onder handbereik. Ook de ‘shift-by-wire’-knoppen om te kiezen uit vooruit, neutraal, achteruit en parkeerstand. De middenconsole is voorzien van een bekerhouder, een telefoonstandaard met USB-poort en een zacht beklede armsteun met afsluitbare deksel. Eronder bevindt zich nog een grote opberglade met een plek waar telefoons draadloos zijn op te laden én nog een USB-poort.

Behoud de controle

Behoud de controle en blijf verbonden. Op het sportieve stuurwiel zijn diverse bedieningsknoppen ergonomisch geplaatst. Zo blijf je verbonden en kun je de systemen veilig bedienen zonder dat je je handen van het stuurwiel neemt. Met de schakelpeddels kun je de mate van regeneratief remmen aanpassen.

Actieradius altijd inzichtelijk

Het uiterst heldere, volledig digitale 7-inch informatiecluster geeft de actieradius weer en gedetailleerde navigatieaanwijzingen. Ook geeft het met een diagram van de auto weer of de brandstofcel of de batterij de energie levert voor de motor.

Verfijnde biomaterialen

Alle oppervlakken die je in de Hyundai NEXO aanraakt – van de hemelbekleding van op bamboe gebaseerd materiaal, de plastics, het bekledings- en afwerkingsmateriaal tot aan de vloermatten – zijn gemaakt van UL-gecertificeerde biomaterialen waarmee 20 procent CO2-emissie is bespaard. In de Hyundai NEXO is meer dan in elke andere auto gebruikgemaakt van dergelijke materialen.

Grote actieradius,
snel voltanken

De Hyundai NEXO is een unieke elektrische auto, met ’s werelds meest efficiënte brandstofcel en vol te tanken in slechts vijf minuten. Zijn geschatte actieradius bedraagt maar liefst 665 kilometer (WLTP). De NEXO is geheel nieuw ontwikkeld om in elk opzicht maximale efficiency te bieden. De constructie van de auto zorgt voor een gunstige verhouding tussen gewicht en vermogen, een betere acceleratie en meer interieurruimte.

Hyundai NEXO - de waterstofauto van Hyundai

Vooruitstrevende brandstofceltechniek voor alledag

De Hyundai NEXO biedt met zijn revolutionaire brandstofceltechniek een kijkje in de toekomst van mobiliteit. Deze emissievrije brandstofcelauto draait op waterstof en bewijst dat een milieuvriendelijke aandrijflijn volledig voldoet tijdens zowel dagelijks woon-werkverkeer als lange ritten. De NEXO gaat nog een stapje verder dan Hyundai’s andere brandstofcelauto, de Hyundai ix35 FCEV. Het acceleratievermogen en het motorvermogen zijn toegenomen, net als de efficiency, terwijl het verbruik lager is.

Hyundai SmartSense

Geniet van meer veiligheid en gemoedsrust met Hyundai SmartSense, onze vooruitstrevende Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De Hyundai NEXO wijst andere autoproducenten de weg als het gaat om het hoogste niveau van geavanceerde rijhulpsystemen. Nieuwe technologieën zijn onder meer de systemen voor autonoom parkeren en rijstrookassistentie.

Hyundai NEXO - rijbaan assistent

Lane Following Assist

Als eerste Hyundai is de NEXO uitgerust met Lane Following Assist (LFA). Dit systeem houdt de auto in het midden van zijn rijstrook bij snelheden tot 145 km/u, zowel op de snelweg als in de stad.

Blinde hoek assistentie

Blind-Spot View Monitor

Een primeur in de auto-industrie: Hyundai’s Blind-Spot View Monitor toont de bestuurder de situatie achter en naast de auto als hij van rijstrook wisselt – zowel naar links als terug naar rechts. Het verbetert ook de zichtbaarheid in het donker en bij regen. Het systeem maakt gebruik van de breedbeeld surround view monitors aan weerszijden van de auto. Die houden het via de buitenspiegels niet-zichtbare gebied rond de auto in de gaten. Hyundai is de eerste autofabrikant die bestuurders videobeelden aanbiedt van beide zijden van de auto.

Remote Smart Park Assist

Remote Smart Park Assist

Parkeren is nu ongelofelijk eenvoudig. De slimme autonome parkeerhulp RSPA parkeert de Hyundai NEXO volledig autonoom op een parkeerplaats en rijdt hem er ook weer uit. De bestuurder hoeft niet eens in de auto te blijven zitten – één druk op een knop is genoeg om de NEXO autonoom achteruit in te parkeren. Het systeem is speciaal ontwikkeld voor krappe parkeerplekken en bestuurders die niet graag parkeren op lastige plekken.

Milieuvriendelijke auto's
5 elektrische hyundai-modellen in
2018

De Hyundai NEXO wordt, net als de Hyundai KONA Electric, na de zomer in Nederland verwacht.
De line-up met elektrisch aangedreven Hyundai's telt dan maar liefst 5 verschillende modellen

En dit is pas het begin. Hyundai heeft aangekondigd vóór 2020 in totaal veertien nieuwe ecovriendelijke voertuigen te introduceren: vijf hybridemodellen, vier plug-in hybrides, vier elektrisch aangedreven auto's en de nieuwe generatie auto met brandstofcel, de Hyundai NEXO. Rond 2025 moet het aantal ecovriendelijke voertuigen zijn gegroeid tot achttien.

Hyundai is Pionier met waterstofauto's

In 2000 presenteerde Hyundai zijn eerste model met een brandstofcel: een Hyundai Santa Fe FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). De Hyundai ix35 Fuel Cell was in 2013 de voornaamste in serie geproduceerde auto op waterstof ter wereld en nu is er de Hyundai NEXO, de nieuwste generatie SUV met brandstofcel. Eigenlijk is Hyundai al sinds 1994 actief met het rijden op waterstof, zoals te zien is in deze tijdlijn:

Voordelen van een waterstofauto

Hoger rendement

Hoger rendement

Ten opzichte van een conventionele verbrandingsmotor is de aandrijving via een brandstofcel veel effectiever. Een verbrandingsmotor heeft een rendement van ongeveer 25 procent. Bij gebruik van een brandstofcel kan dat rendement oplopen tot meer dan 50 procent.

Minder slijtage

Minder slijtage

In een brandstofcel bevinden zich geen bewegende delen. Een brandstofcel vertoont dus veel minder slijtage dan een gewone motor.

Minder lawaai

Minder lawaai

Een auto met een brandstofcel is veel stiller. De elektromotor produceert nauwelijks geluid. Het enige echt hoorbare geluid is dat van de banden op het wegdek.

Minder luchtverontreiniging

Minder luchtverontreiniging

Een brandstofcel levert als bijproduct van de chemische reactie alleen water op. Er is dus geen sprake van schadelijke uitstoot.

Forse uitbreiding van aantal waterstofstations in Nederland

Het tanken van waterstof kan op steeds meer locaties in Nederland. Nu al is dat mogelijk in Rhoon, Helmond en Delfzijl. En op korte termijn komen daar waterstoftankstations bij in Den Haag, Schiphol, Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Pesse, Amsterdam, Groningen, Breda en Oude Tonge. De verwachting is dat deze waterstoftankstations in 2020 operationeel zijn.

In 2014 werd het eerste openbare 700 bar-waterstoftankstation nabij de A15 (Rhoon) in gebruik genomen. Samen met diverse leveranciers van waterstof – zoals Air Liquide, Linde Gas en Air Products – en enkele andere groene ondernemers investeert de Nederlandse overheid de komende jaren in een netwerk van openbare 700 bar-waterstoftankstations.

Hoe werkt een waterstofauto?

Hoe werkt rijden op waterstof nu precies? Bij de technologie die Hyundai toepast, zoals in de Hyundai ix35 Fuel Cell, zet een brandstofcel het waterstofgas en de zuurstof om in elektriciteit, waterdamp en warmte.

Vanbinnen ziet de brandstofcel er eenvoudig uit. De anode is de kant waar het waterstofgas wordt aangesloten. Via kanaaltjes kan het waterstofgas over het hele oppervlak van de brandstofcelplaat stromen. De waterstofmoleculen splitsen zich daar in protonen (positief geladen waterstofkernen) en elektronen.
De kathode is de kant waar de zuurstof wordt aangevoerd. Ook hier zijn kanaaltjes om de zuurstof egaal te verdelen. De zuurstof reageert hier met de protonen en elektronen die van de anode komen. Zo ontstaat water.
Het membraan van de brandstofcel heeft de bijzondere eigenschap dat het alleen de protonen doorlaat en niet de elektronen. Die elektronen worden omgeleid door een stroomdraad buiten de brandstofcel en zorgen voor de elektrische stroom die nodig is om de auto aan te drijven. De prestaties zijn gelijk aan of zelfs hoger dan bij een auto met verbrandingsmotor.
Hoe komen we aan waterstof

Waterstof, hoe komen we eraan?

Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof (H2) als energiebron gebruikt in plaats van een batterij. De watersof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O), waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2, waardoor het een zero-emissie-voertuig is.

Waterstof is een gas dat niet, zoals aardgas, uit de grond gehaald kan worden. Het moet geproduceerd worden. Dit gebeurt onder meer via elektrolyse, een proces waarbij water omgezet wordt in waterstof en zuurstof door toediening van elektrische stroom. Voor de productie van waterstof door middel van elektrolyse is elektriciteit nodig. Die elektriciteit kan ook lokaal geproduceerd worden, bijvoorbeeld met behulp van zonnepanelen op hetzelfde comlex waar ook de waterstoffabriek en waterstoftankstations voor watersofauto's staan.

Om van waterstof een echt schone brandstof te maken, moet het op duurzame manier gemaakt worden, dus zonder koolzuurgas (CO2) te produceren. Dat kan met CO2-vrije energie zoals windenergie, zonne-energie of biomassa.

In 2040 kwart auto’s op waterstof

Over 22 jaar rijdt een kwart van de auto’s wereldwijd op waterstof. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder duizend topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten. Het is een verkenning van toekomstige trends en een peiling van de stemming over mogelijke ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit. Een van de conclusies luidt: ‘In 2040 is een kwart van de auto’s elektrisch aangedreven met een batterij, rijdt een kwart op waterstof, is een kwart een hybride en heeft een kwart een conventionele verbrandingsmotor.’ De belangstelling voor de waterstofauto met brandstofcel en elektromotor zal fors toenemen, zo is de verwachting.

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom de nieuwe Hyundai NEXO? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Bestel jouw Hyundai NEXO

Hoewel de Hyundai NEXO nog niet in de showroom staat, kun je hem al wel bestellen. Vul je gegevens in, dan neemt de dealer zo snel mogelijk contact op.

Nu bestellen
Quotes
close

The image may differ from the actual product.
contact Neem
contact op